6 juni och solen

ingenting mera
tänd det ljuset
inget annat

Solen syns överallt, från alla håll, i Elis Monteverde Burraus nya diktsamling. Någonstans mellan promenad och psykos, lika otvunget som strängt, lika vårdslöst som fyllt av omsorg, tar dikterna form - en poesi som inte är lycklig bara för att den är ljus.
Med »säkert 255 dikter« om sjuka solkatter, Riesling, monogami och socker anmäler sig Elis Monteverde Burrau frivillig som nationalskald, fast med narrkåpan på och tårarna rinnande.

ELIS MONTEVERDE BURRAU [född 1992] har gett ut ett flertal böcker, bland annat Karismasamhället och senast romanen De äter ur din hand, baby. Diktsamlingen 6 juni och solen är hans första bok på Modernista.

OM KARISMASAMHÄLLET:

»Konflikten mellan det djupa och det ytliga är snudd på hypnotisk.« Jonas Thente, DN

»Jag läser och sätter post-it-lappar på nästan varje sida i Elis Burraus Karismasamhället. Jag ger den sex av fem möjliga poäng.« Linda Skugge

Karismasamhället

Burrau, Elis Monteverde

Lang

Westö, Kjell; Åkerfelt, Niklas

I slutet borde jag dö

Taivassalo, Hannele Mikaela

Från Lexå till Glitterscenen : finlandssvenska tidsbilder, läsningar, författatporträtt 1960-2013

Korsström, Tuva

Mammuten, eller Jörn Donners efterlämnade handlingar. Första delen : om illamåendets historia i Finland