Tulos tai ulos: Juha Sipilän myrskyisä pääministerikausi (äänikirja)

”Pannaan ukko vaihtoon, jos tulosta ei tule."

Juha Sipilä

Sote-uudistus. Valtataistelu ay-liikkeen kanssa. Pakolaiskriisi. Ilmastonmuutos. Sipilän hallituksen kiivaat vuodet pääministerin omasta näkökulmasta kerrottuna.

Juha Sipilän kausi pääministerinä on myrskyisin sitten Esko Ahon lamahallituksen 1990-luvun alkupuoliskolla. Sipilä muodosti rohkeasti porvarihallituksen, otti siihen Perussuomalaiset ja jätti SDP:n oppositioon, vaikka tiesi, että Suomen talouden suunnan korjaamisesta tulee poliittisesti raskas urakka.

Hänen aikanaan talous on kääntynyt nousuun, työllisyys lisääntynyt ja velkaantuminen hidastunut. Tämän kaiken hinta on ollut kova, ja politiikan ulkopuolelta tullut Sipilä on välillä törmäillyt politiikanteon käytäntöjen kanssa.

Risto Uimonen käy kirjassaan läpi Juha Sipilän pääministerikauden keskeisiä tapahtumia ja paljastaa, mitä kulisseissa on tapahtunut. Sipilä on antanut haastatteluja kirjaan pitkin matkaa, ja hallituksen toiminnasta kertoo myös joukko muita politiikan avainhenkilöitä.

Risto Uimonen (s. 1947) on työskennellyt viimeksi Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajana, Kalevan päätoimittajana sekä Helsingin Sanomien pääkirjoitustoimittajana ja kolumnistina. Hän on julkaissut kaksi kirjaa Sauli Niinistöstä ja kirjat muun muassa Iiro Viinasesta, Esko Ahosta sekä Per-Erik Lundhista.

WSOY 1. painos

Juha Sipilä : keskustajohtajan henkilökuva

Uimonen, Risto

Juha Sipilä : keskustajohtajan henkilökuva