Pultava: Kertomus erään armeijan tuhosta (äänikirja)

Venäjän Pietari Suuri kukisti Ruotsin Kaarle XII:n voittamattoman armeijan Ukrainan Pultavassa vuonna 1709, yhdeksän vuotta kestäneen sodan jälkeen. 10 000 ruotsalaista sotilasta - joukossa myös suomalaisia - sai surmansa raskasliikkeisen mutta uupumattoman lihamyllyn kidassa.

Sota viitoitti tietä tulevaan: Ruotsin suurvaltakausi päättyi, ja myöhemmin Suomi siirtyi Ruotsilta Venäjälle.

Pultava kuvaa kohtalokkaan taistelun kulun hetki hetkeltä aina lopun täyteen katastrofiin saakka. Englund on tallentanut kirjaansa yksittäisten sotilaiden järkyttäviä kohtaloita, jotka virallinen historia on unohtanut mutta jotka ovat säilyneet kirjeissä ja kertomuksissa.

Peter Englund on ruotsalainen historioitsija ja palkittu kirjailija. Englundin arvostetuin teos Pultava julkaistiin ensi kerran suomeksi vuonna 1989; tämä laitos on päivitetty vuonna 2018.

Art House Oy 1. painos

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Hamina-Fredrikshamn, Iitti-Itis, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää-Pyttis, Virolahti-Vederlax