Monarkian muruset : kaiken maailman kuninkaallisia (äänikirja)

Maailma muuttuu valtavalla vauhdilla ympärillämme ja monesta asiasta on syytä olla huolissaan. Yksi asia ei kuitenkaan tunnu muuttuvan; kuninkaalliset perheet ja heidän eriskummallinen elämänsä. Monarkian muruset tuo koko maailman kuninkaalliset lukijan hämmästeltäväksi.

Omassa Euroopassamme on satojen vuosien takaisten mahtisukujen degeneroituneita tynkiä, joita yhteiskunnat elättävät antaakseen meille nykyaikaisia sirkushuveja. Me suomalaiset olemme etuoikeutetussa asemassa, sillä meillä ei ole omaa kuningashuonetta. Me saamme sen sijaan nauttia toisten verorahojen eläteistä.

Me voimme huoletta pohtia Ruotsin Silvian hymyn leveyttä ja sen kestokykyä. Saamme spekuloida herra Chris O'Neillin halukkuudella osallistua hovin virallisiin rientoihin.

Tanskan ja Norjan nykyiset monarkiat vaikuttavat näennäisen viattomilta, mutta näin ei tietenkään ole. Enkelihoitoa? Avioeroja? Ex-miniä vohki sukutiaran? Prinssipuoliso, joka pakenee mäyräkoiransa kuoleman jälkeen puoleksi vuodeksi Ranskaan? Sukuun naitujen julkisuushakuiset sukulaiset? Ne jotka eivät ole olleet vankilassa?

Kauppalehden toimittaja Heikki Haapavaara kiteytti: "Raikas parivaljakko Kaisa Haatanen ja Sanna-Mari Hovi ovat tarttuneet toden teolla hovien loistoon ja satuihin. Tuloksena on tärkeä perusteos Monarkian muruset. Se on hieno kattaus kaikkiin maailman kuningashuoneisiin. Kirja on lastattu lämpimällä huumorilla. Bonuksena tulevat hauskat alaviitteet."

Kaisa Haatanen ja Sanna-Mari Hovi ovat uteliaita ja pääasiassa hyväntahtoisia monarkkitirkistelijöitä. Heidän outojen yksikohtien tietovarastonsa kuninkaallisista on valtava.

Mm. näihin asioihin Monarkian murusten sivuilla paneudutaan:

Kuka olisi sinun unelmiesi prinssi tai prinsessa? Mitä koulutusta pidät monarkille sopivimpana? Hyödyt ja haitat: Elisabet II eläkkeelle vai ei? Miten ihmeessä Kreikan prinsessa voi olla Lontoon bilekuningatar? Oliko Juan Carlos hyvä vai huono kuningas? Kuka olikaan kuningatar Muna? Kuinka erottaa Hollannin ja Belgian kuningashuoneet toisistaan? Mitä ihmettä Thaimaan kuningashuoneessa on tapahtunut? Mikä oli Grimaldien kirous? Onko se yhä päällä, kun ruhtinatar Charlene ei koskaan hymyile?

Kaikkeen emme saa vastauksia, mutta spekulointi on vapaata. Monarkian muruset on täynnä faktaa ja välillä siinä myös hulluttellaan, ja aiheena on yksi maailman oudoimmista muinaisjääneistä: monarkia.

Kaisa Haatanen on tasavaltalainen, pohjattoman utelias ja usein hyväntahtoinen. Hänestä kaikkein komein kuningas on Espanjan Felipe I, mutta Ison-Britannian kuningashuone on hänen suosikkinsa. Kaisa Haatanen on kirjoittanut aiemmin kaunokirjalliset teokset Meikkipussin pohjalta ja Ylipainolisämaksu.Sanna-Mari Hovi on kustantamotyöläinen, joka pitää opiskelusta, maakuntalauluista ja varhaisaamuista vieraissa kaupungeissa. Hän on kätellyt Norjan prinsessaa mutta pessyt silti kätensä. Hovi on kirjoittanut puolisonsa kanssa kirjan Illallisella Pirkko K. Koskinen.

WSOY 1. painos
FIN EISBN: 9789510442005

Monarkian muruset : kaiken maailman kuninkaallisia

Hovi, Sanna-Mari; Haatanen, Kaisa