Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä (äänikirja)

Markku "Mato" Valtonen (s. 1955 Loimaa) tuli tutuksi suomalaisille 70-luvun puolivälissä Sleepy Sleepers -yhtyeen voimahahmona. Pahennusta herättänyt bändi oli aikanaan yksi Suomen suositumpia. Kansa tungeksi värikkään yhtyeen keikoille, vaikka virkavalta ei aina tempauksia hyvällä katsonutkaan. Keikkamatkojen tapahtumia riitti legendoiksi asti. Valtosen musiikkiura jatkui 90-luvulla Leningrad Cowboysien riveissä. Bändi kiersi esiintymässä ympäri maailman, ja Helsingin Senaatintorin historiallinen keikka Puna-armeijan kuoron kanssa huomioitiin ulkomaita myöten. Vaikka yhtyeen suosio oli maailmalla hurja, bändin vaiheita ei ennen tätä ole juuri dokumentoitu. Nyt Mato Valtonen kertoo monista muistakin elämänsä vaiheista: millaista oli olla moottoripyörätaiteilijan, hurjapää Arto "Artsi" Nyqvistin managerina Euroopassa, tekemässä Sakke Järvenpään kanssa suosittua Pullakuskit-radio-ohjelmaa Radio Cityyn tai näyttelijänä elokuvissa ja tv-sarjoissa. Onpa hän ylittänyt Atlantinkin pariin kertaan Hjallis Harkimon miehistössä, tuonut maahan amerikkalaisia klassikkoautoja ja ollut mukana ravintolabisneksessä. Hyväntekeväisyys on aina ollut lähellä Valtosen sydäntä ja politiikkaankin hän on ehtinyt Lahden kaupunginvaltuutettuna. Valtonen muistetaan myös konkurssin tehneestä, maailman ensimmäisestä matkapuhelinpalvelusta nimeltään WAPit. Vuosikymmenen puhujaksi valittuna puhetyöläisenä hän on keikkamäärissään omalla tasollaan. Eivätkä projektit vieläkään lopu: uusimmat Valtonen paljastaa tässä huikeita tarinoita tihkuvassa kirjassa.

Kun Suomi-rock puri ja löi : kapina-rockin synty, nousu, vaino ja (t)uho

Valtonen, Mato; Konttinen, Moog; Starck, Kjell

Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Kontiainen, Vesa; Starck, Kjell; Valtonen, Mato