Hur fan gick det till? (äänikirja)

“Staffan Olsson, Staffan Olsson”, skanderar publiken till den spelare som kvitterat mot Tyskland i sista sekund och gett Sverige nytt hopp om ett guld i handbolls-EM på hemmaplan. Men inom Staffan pågår en annan match. “Tro inte du är något särskilt”, intalar han sig själv.

Det långa håret, yviga gesterna och det fysiska spelet gör honom till spelaren som ofrivilligt sticker ut på handbollens världsscen. Under uppväxten kämpar han med sitt självförtroende och kritiken utifrån. I skolan ses han som ett problembarn. Och det är också då han hittar handbollen som tillflyktsort. En flykt som skulle ge honom VM- och EM-guld samt fyra OS-silver, men också rollen som förbundskapten för Svenska handbollslandslaget.

I denna biografi delar Staffan ärligt och okonstlat med sig av sina både inre och yttre minnesbilder ur hans resa som tar oss genom hjärtoperationer, pizzakvällar framför Tipsextra till hatmatcher i handbollsfanatiska staden Kiel och framgångarna med Bengan Boys. Hela tiden sökandes efter svaret på frågan: Hur fan gick det till?

Ilska, desperation och lömska försåt : våldsamma kvinnor i 1800-talets Sverige

Nilsson, Roddy; Eriksson, Marie

Familjealbum : minnen, historia, utvikningar

Groth, Joakim