Helikopterfaktorn : en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern (äänikirja)

Det nya arbetslivet — mitt i en digital revolution — är flexibelt, oförutsägbart och flödar över av information. Det ställer också höga krav på att chefer har rätt uppsättning psykologiska färdigheter för att hantera denna nya verklighet.

Helikopterfaktorn — en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern innehåller forskningsbaserade psykologiska lifehacks som chefer snabbt och enkelt kan omsätta i sin egen arbetsvardag. Vart och ett av tipsen kan upptagna chefer läsa och ta till sig på minuter, och sedan gå ut och testa i verkligheten.

Det kan handla om konkreta verktyg för att ta kontroll över koncentration och uppmärksamhet, undvika tankefällor, att kommunicera för att övertyga andra, att lyckas i svåra förhandlingar, att skapa högpresterande team och att över tid öka och behålla makt och inflytande. Kärnan är att träna upp sin självkännedom, få syn på sina tankeprocesser och ta kontroll över sitt beslutsfattande.

”Att förstå varför människor gör som de gör är centralt för den som vill påverka. Följande enkla tankeregel kan du ta med dig om du vill ha samma analytiska synsätt som en psykolog: alla beteenden fyller en funktion för den som utför beteendet. Kanske låter detta självklart för dig, kanske inte – för mig var det i alla fall en insikt som hjälpte mig att se mönster som tidigare varit helt osynliga. Mycket av mänskligt agerande avfärdar vi till vardags som något som ’bara händer’ utan särskild anledning, ett beteende kan verka helt irrationellt och ologiskt.”

Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta

Ekmark, Peppe

Bli ditt bästa jag : grunderna i självledarskap

Odhage, Andreas