Etiikasta ekonomiaan - ja takaisin (äänikirja)

Kompleksisuudessaan nykyaikainen terveydenhuolto etsii vertaistaan. Se on yhä selvemmin tarkkaa yhteispeliä, jossa pallon rivakka ja tavoitteellinen liike on toiminnan tuloksellisuuden ehto. Kansalaiset arvostavat terveyttään ja toimintakykyään enemmän kuin mitään muuta hyvän elämän tekijää. Samaan aikaan arvostellaan sekä rahoituksen riit¬tävyyttä että kasvavaa verotaakkaa. Yhtäältä palvelujärjestelmää kiitetään laadukkaaksi, toisaalta sen pitkiä jonoja moititaan. Asiantuntijat ovat tarjonneet maan taloudelle lääkkeeksi velkaantumisen jatkamista, verojen kiristämistä tai palveluiden leikkaamista. Neljäs tie on toimintatapojen kehittäminen. Kehittäminen voi perustua vain tietoon ja kirjassaan Etiikasta ekonomiaan ja takaisin professori Martti Kekomäki antaa kattavan tietopaketin, joka auttaa ymmärtämään terveydenhuollon taloudellisia reunaehtoja. Taloustiedon käyttämisessä ei ole kysymys säästämisestä, vaan järkevyyden tavoittelusta. Terveyspelin säännöt ovat mutkikkaat. Etiikasta ekonomiaan - ja takaisin -kirjan alkuosassa kuvataan, mikä on toiminnan tulos, miten sitä on yritetty mitata ja miten hyvin on onnistuttu. Kirjan jälkipuolella huomio kohdistuu palvelujärjestelmään, toiminnan laadun määreisiin ja ohjaustiedon keräämisen ja tulkinnan tapoihin. Kirjan lopussa pohditaan oppeja, joita on suositeltu sovellettaviksi terveydenhuollon johtamiseen.

Toimintajärjestelmän toteuttaminen : laatu, terveys, turvallisuus ja ympäristö : ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001:2007 : itsearvioinnin työkirja : 59 hyvää kysymystä ja esimerkkiparia

Moisio, Jussi

Palvelujen johtaminen ja markkinointi

Grönroos, Christian