Backlashen : metoo och revolutionen som stoppades (äänikirja)

Fem år efter metoo har dammet lagt sig, och på sätt och vis är vi tillbaka i den gamla onda tiden. Trots alla upprop, och alla ord om att lyssna på kvinnors berättelser, är många brottsoffer återigen rädda för att anmäla
övergrepp.

Vi befinner oss i en backlash där misstänkta förövare har lyckats tysta kritiska röster. De skriver böcker, intervjuas i tv och tvår sina händer i direktsända presskonferenser. Samtidigt kan motståndet ta brutala former, där uthängningar på nätet blir ett nytt sätt att få upprättelse. Hur blev det så?

Irena Požar, chefredaktör för Veckorevyn, har fått stor uppmärksamhet för sina granskningar av unga kvinnors villkor. I denna bok går hon på djupet i den moderna historien om kvinnors motstånd mot sexuella övergrepp, och frågar vad metoo egentligen gjorde med oss.

Duktig flicka : misogynins logik

Manne, Kate

Osynliga kvinnor: hur brist på data bygger en värld för män

Criado Perez, Caroline