Yhteiskunnan tahra?: Koulukotien kasvattien vaietut kokemukset

Mitä Suomen koulukodeissa todella tapahtui.

Yhteiskunnan tahra? selvittää koulukoteihin sijoitettujen lasten ja nuorten kokemuksia Suomessa vuosina 1940-1985. Tutkimusta varten on haastateltu 35 koulukotien asukasta. Kirja kuvaa heidän elämäänsä ennen koulukotia, siellä asuessa ja sen jälkeen. Jokaisella haastatellulla on oma tarinansa, mutta yhtäläisyyksiä löytyy. Tärkeä yhteinen piirre on lapseen lyöty leima, tahra, joka vaikeutti monen elämää vielä aikuisuudessakin. "Pahantapaisina" pidetyt lapset tulivat usein köyhistä tai muuten rikkinäisistä kodeista. Haastateltujen kokemukset koulukotiarjesta kertovat kaltoinkohtelusta, alistamisesta ja väkivallasta. Kirja osoittaa, että varsinainen yhteiskunnan tahra eivät ole sijoitetut lapset vaan koulukotisijoitus itsessään. Vaiettujen käytäntöjen esiintuominen on tärkeää, jos se auttaa ehkäisemään vastaavia virheitä tulevaisuudessa.

KM Marjo Laitala on sosiologian tutkija ja YT Vesa Puuronen sosiologian professori Oulun yliopistossa.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Pimeä vuosikymmen : Suomi 1968-1981

Pernaa, Ville