Vaurastumisen vuodet: Suomen taloushistoria teollistumisen jälkeen

Maailmansodan jälkeen Suomi oli teollistuva maatalousyhteiskunta, mutta puolessa vuosisadassa se nousi takamatkalta maailman vauraimpien maiden joukkoon, jälkiteolliseksi hyvinvointiyhteiskunnaksi. Talouspolitiikka siirtyi vuosikymmenten aikana vahvasta sääntelystä kohti liberaalia markkinataloutta. Vaurastumisen vuodet kuljettaa Suomen talouden nopeaan muutokseen 1960-luvulta nykypäivään. Teoksessa avautuu talouden eri osa-alueiden kehitys maa- ja metsätaloudesta energiantuotantoon ja liikenteestä kotitalouksien kulutukseen ja julkiseen talouteen. Vuosikymmenet näkivät paitsi nousukausien juhlaa myös talouden notkahduksia ja rahoitusmarkkinoiden murroksia, kuten 1990-luvun vaikean pankkikriisin ja laman. Mitkä seikat ovat tehneet Suomesta globalisaation menestyjän? Onko vaurastumiseen liittynyt myös varjopuolia? Millaiset lähtökohdat Suomella on rakentaa tulevaisuutta?

Ej tillgänglig.

Menneisyyden rakentajat : teoriat historiantutkimuksessa

Tepora, Tuomas; Danielsbacka, Mirkka; Hannikainen, Matti O.

Menneisyyden rakentajat

Hannikainen, Matti O.; Danielsbacka, Mirkka; Tepora, Tuomas

Avaimia menneisyyteen: opas historiantutkimuksen menetelmiin

Danielsbacka, Mirkka; Hannikainen, Matti O.; Tepora, Tuomas