Tutkimusmatkoja saarille : luonnon monimuotoisuutta kartoittamassa

Elämän valtava kirjo on planeettamme hämmästyttävimpiä piirteitä. Eliölajeja on syntynyt ja sammunut vuosimiljoonien saatossa, mutta evoluutiota tapahtuu edelleen, aivan silmiemme edessä. Kun ympäristöolot muuttuvat, lajit voivat joko sopeutua uusiin olosuhteisiin, etsiytyä sopivaan ympäristöön tai kadota. Akateemikko Ilkka Hanskin (1953-2016) tutkimukset kuudelta saarelta ympäri maailmaa – Borneon sademetsistä piskuiselle Haminanluodolle – auttavat ymmärtämään, mitä luonnon monimuotoisuus on ja miten se on kehittynyt. Lähes puolen vuosisadan aikana kertyneet havainnot kertovat myös ennennäkemättömän nopeista muutoksista, jotka ovat ihmisen aiheuttamia. Miten eri eliölajit reagoivat ilmaston lämpenemiseen? Mitä tarkoittaa luonnon globalisaatio? Mitä ovat vieraslajit, ja miksi ne uhkaavat monimuotoisuutta? Miten kaikki tämä vaikuttaa ihmiseen? Tutkimusmatkoja saarille on maailmanlaajuisesti arvostetun ekologin mukaansatempaava kertomus elämäntyöstään. Samalla se on vaikuttava puheenvuoro luonnon monimuotoisuuden vaalimisen puolesta.

Ej tillgänglig.

Viestejä saarilta : miksi luonnon monimuotoisuus hupenee?

Hanski, Ilkka

Tutkimusmatkoja saarille: Luonnon monimuotoisuutta kartoittamassa

Hanski, Ilkka

Kutistuva maailma : elinympäristöjen häviämisen populaatioekologiset seuraukset / Ilkka Hanski ; suomentanut Iiris Kalliola