Syistä selityksiin

Yhteiskuntatieteissä tutkitaan sosiaalisten ilmiöiden syitä ja seurauksia. Kausaalinen järkeily on keskeinen osa alan tutkimusta tutkimusmenetelmistä ja -asetelmista riippumatta. Kausaalisuuden käsitettä, kausaalisuhteita, kausaalisia päätelmiä ja kausaalisia mekanismeja koskevien oletusten hahmottaminen on tärkeää alan tutkimuskäytäntöihin tutustuttaessa ja niitä kehitettäessä.

Syistä selityksiin on ensimmäinen suomenkielinen yleisesitys kausaalisesta järkeilystä ja selittämisestä yhteiskuntatieteissä. Kirjassa tarkastellaan kausaliteetin merkitystä erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttävissä yhteiskuntatieteellisissä tutkimuksissa. Teorioita, käsitteitä ja metodologisia näkemyksiä havainnollistetaan konkreettisilla esimerkeillä.

Teos tarjoaa yhteiskuntatieteiden ja niiden filosofian opiskelijoille ja tutkijoille perustiedot kausaaliseen selittämiseen liittyvistä kysymyksistä.

Ej tillgänglig.

Syistä selityksiin : kausaalisuus ja selittäminen yhteiskuntatieteissä

Ylikoski, Petri; Kaidesoja, Tuukka; Kankainen, Tomi

Ihmismielen sosiaalisuus