Stalinin tappamat: Muurmannin suomalaisten pitkä ja musta yö

Jäämeren rannikon suomalaisten karu tarina.

Alussa kaikki oli hyvin. Muurmannin rannoille Kuolan alueelle alkoi saapua 1800-luvun puolivälissä suomalaissiirtolaisia. He pakenivat tyhjyyttään ammottavalle Jäämeren rannikolle Suomea koetelleita nälkävuosia, raivasivat maata, pystyttivät asumuksensa ja elättivät itsensä meren antimilla.

Muurmannin radan rakentaminen yhdisti alueen suurempaan maailmaan, ja Suomen sisällissodan seurauksena Kuolaan saapui punakaartilaisia ja poliittisia pakolaisia. Kaikki näytti hyvältä, kunnes tulivat kauhun vuodet 1937-1938. Josif Stalin oli päättänyt tuhota alueen suomalaiset perin pohjin.

Tietokirjailija Tarja Lappalainen kertoo muurmannilaisten elämästä tarinoita, joihin kuuluu valoisampien vuosien hauskoja sattumuksia, ankaraa selviytymistaistelua pohjoisen luonnon keskellä, keskinäisiä kahinoita ja lopulta Stalinin vankileirien ja teloitusten aikakausi.

Sotahistorian professori Martti Turtola puolestaan valottaa alueella käytyjä poliittisia ja historiallisia käänteitä ja sotia suomalaisten kannalta sekä alueen strategista merkitystä sotilaallisesti aina tähän päivään saakka. Hän tuo esiin myös sopuisat keisarin ajat ja sen, kuinka ilmapiiri alkoi muuttua pikkuhiljaa jäätäväksi. Kirjassa etsitään myös selitystä Stalinin puhdistuksille ja sille, miksi juuri suomalaiset olivat niitä vihatuimpia.

Docendo 1. utgåva

Ej tillgänglig.