Sopeutuvat, neuvottelevat, kapinalliset naiset toimijoina Flemingin sukupiirissä 1470-1620

Anu Lahtisen teos Sopeutuvat, neuvottelevat, kapinalliset avaa uuden, kiehtovan näkökulman menneisyyden naishistoriaan, erityisesti Flemingin sukupiirin naisiin vuosina 1470–1620. Tutkimus tuo ensi kertaa esiin naisten moninaiset roolit aatelisen perheen ja sukupiirin jäseninä – aviopuolisoina, äiteinä ja tyttärinä, sisarina ja suojatteina.
Olipa kyseessä neito tai leskirouva, abbedissa tai avioton tytär, perhe oli naisen keskeinen toiminta-alue. Juuri perheensä kautta naiset näyttelivät merkittäviä osia kartanotaloudessa, aateliston suhdeverkostoissa ja toisinaan jopa aikakauden politiikassa. Värikkäät riitatapaukset ja sovinnolliset perhetuokiot johdattavat lukijan maailmaan, jossa naiset olivat vallan käyttäjiä, vallan kohteita ja vallan vastustajia.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Hausjärvi, Hyvinkää-Hyvinge, Loppi, Nurmijärvi, Riihimäki
Ratamo-kirjastot.