Sand Countyn almanakka ja luonnoksia sieltä täältä

Luonnosta on moneksi; joskus se ottaa luonnolle, joskus käy luontoon. Aldo Leopold (1887–1948) kulkee kirjassaan kalassa ja metsällä, istuttaa mäntyjä ja vaanii lehtokurppakoiraan tanssia, tuumii kynsimön kauneusarvoja ja manaa tieverkoston luonnolle tietämää harmia. Hänellä on silmää niin yksityiskohdille kuin kokonaisuuksillekin, ja yhdessä Sand Countyn almanakan tuokiokuvat ja laajat esseet hahmottelevat luonnon elävien olentojen yhteisöksi – ja ihmisen yhdeksi eliöyhteisön lukuisista jäsenistä. Aldo Leopold oli yhdysvaltalainen filosofi, ekologi, ympäristöajattelija ja metsänhoitaja. Yhdeksi kaikkien aikojen vaikutusvaltaisimmista ympäristöajattelua muovanneista kirjoista tunnustettu Sand Countyn almanakka (1949) on jo käännetty useimmille maailmankielille.

niin & näin 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Materian väre. Olioiden poliittinen ekologia

Bennett, Jane; Kilpeläinen, Tapani