Rooman valtakunnan rappio ja tuho / Edward Gibbon ; suomentanut Erkki Salo

Helmikuussa 1999 valmistunut suomennos sisältää alkutekstin lyhentämättömänä alaviitteineen. Lisäksi kirjasta löytyy yksityiskohtainen sisällysluettelo, suomentajan kirjoittama tekijän esittely, kirjallisuusluettelo, keisariluettelo, selvitys mitoista ja painoista, tekijän esipuhe sekä laajahko nimi- ja asiahakemisto. Kirjasta: Alkuteos (The history of the decline and fall of the Roman Empire, chapters I-XVI) ilmestyi Lontoossa v. 1776 ja on siitä lähtien ollut varsinkin anglosaksisessa maailmassa elävä klassikko. Se käännettiin jo varhain suurille kulttuurikielille, mutta suomennos on saanut odottaa vuoroaan näihin päiviin saakka. Länsi-Rooman vaiheita käsittelevä kolmiosainen kokonaisuus (38 lukua) valmistui v. 1781. Sen jälkeen Gibbon kirjoitti vielä kolme nidettä itä-Rooman vaiheista (ilm. 1788).

Kirjan sisällöstä: Nyt ilmestyvä osa kattaa keisariajan historian vuoteen 324 (Konstantinus Suureen). Teos alkaa keisarikunnan loistoajan kuvauksella. Kirjoittaja siirtyy tarkastelemaan valtakunnan taantumista ja alkavan rappion syitä ja kuvailee niitä milloin viileästi, milloin dramaattisesti. Omat lukunsa on persialaisista, germaaneista sekä gooteista. Kirjan loppu käsittelee kristinuskon nousua Rooman valtakunnassa. Tekijän asenne uskontoon ja mm. marttyyrihistoriaan on ironisen kriittinen; teos romutti vallalla olleen näkemyksen kaitselmuksesta historian kulkua ohjaavana voimana. Näkemys herätti voimakasta polemiikkia.

Kirjoittajasta: Kirjoittaja on kriittinen, erittäin oppinut ja tietorikas, mutta samaan aikaan myös sujuvan ironisen tyylin taitaja, dramaattisten tilannekuvien rakentaja. Iästään huolimatta teoksen historiallinen arvo on pääosin tallella, eikä sen arvo kaunokirjallisena suorituksena ole kadonnut yli kahdessasadassa vuodessa. Niinikään ajaton on kirjan läpikäyvä suvaitsevaisuutta ja inhimillisyyttä korostava näkemys. Tekijä vastustaa kaikkea fanaattisuutta. Taustalla näkyy brittiläinen kohtuullisuuden ja terveen järjen korostus lisättynä hyväntuulisella huumorilla. Teos on monessa suhteessa valistusajan tyypillinen edustaja.

Kirja soveltuu lukijoille, joiden kiinnostuksen kohteena on: - antiikin historia - historiatiede - kirkkohistoria - uskontojen historia - valistusajan aatehistoria

V. 2003 ilmestyy teoksen 2. osa ( 600 s.), joka sisältää luvut 17-26 ja ulottuu 300-luvun lopulle. Myöhemmin ilmestyvä kolmas osa päättyy vuoteen 476 eli länsi-Rooman lopulliseen häviöön.

Suomentajasta: Erkki Salo, fil. kand., kirjastonhoitaja Aikaisempi suomennostyö: Rabelais: Pantagruel (Kustannuskiila 1989)

Albion 3. tark. p
FIN EISBN: 9519810382

Halsua, Kannus, Kaustinen-Kaustby, Kokkola-Karleby, Lestijärvi, Toholampi
Anders-kirjastot.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Alavieska, Enontekiö-Enontekis, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto-Karlö, Hyrynsalmi, Ii, Inari-Enare, Kajaani-Kajana, Kalajoki, Kemi, Kemijärvi, Keminmaa, Kempele, Kittilä, Kolari, Kuhmo, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka-Limingo, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Muonio, Nivala, Oulainen, Oulu-Uleåborg, Paltamo, Pelkosenniemi, Pello, Posio, Pudasjärvi, Puolanka, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe-Brahestad, Ranua, Reisjärvi, Ristijärvi, Rovaniemi, Salla, Savukoski, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Simo, Sodankylä, Sotkamo, Suomussalmi, Taivalkoski, Tervola, Tornio-Torneå, Tyrnävä, Utajärvi, Utsjoki, Vaala, Ylitornio-Övertorneå, Ylivieska
Pohjoisen eKirjasto.

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.

Rooman valtakunnan rappio ja tuho. 2. osa. Luvut XVII - XXVI

Gibbon, Edward

Taistelu keisarivallasta: Rooman historia 69-70 jKr.

Laakkonen, Heikki; Korhonen, Kalle

Lapsuus ja arki antiikissa ja keskiajalla

Katajala-Peltomaa, Sari; Vuolanto, Ville

Keisarit ja kurtisaanit: perhe, valta ja seksi antiikin Roomassa