Palava sydän : romaani rikoksista / Markus Ahonen

Romaani rikoksista. Toinen Meduusasta tutun Markku Isakssonin tutkimuksista kertova dekkari. Applen iTunesin Mysteerit ja trillerit -listan 1. sija joulukuussa 2012-helmikuussa 2013. Toukokuisena iltana Helsinki peittyy savuun tsaarin makasiinien palaessa. Samana yönä hyväntahtoinen nuori nainen kuolee väkivaltaisesti Töölönlahden rannassa. Myöhemmin löytyy junan alle ruhjoutunut mies Linnunlaulun solasta. Sitten katoaa kansanedustaja. Töölönlahden mökissä asuu lähes sokea Ilpo, jolle lamat eivät ole merkinneet mitään. Räntää on satanut kasvoille koko elämän ajan. Itsestä riippumaton syöksykierre on kaikkea muuta kuin oikenemassa. Ensin Ilpon vanha isä potkitaan ulos hoitolaitoksesta. Sitten Ilpolta pelataan alta työpaikka ja pian tulee pikapostissa häätölappu. Koska Ilpolla ei ole mitään menetettävää, on aika antaa takaisin... Ellei Ilpon elämään astunut kansanedustaja Janna pysty palauttamaan Ilpon uskoa ihmisiin ja elämään. Suomalaisen paineyhteiskunnan, kateuden ja loppuunajetun koe-eläimen sydäntäsärkevää vyyhteä tutkii kantakaupunkiin muuttanut, esikoisteos Meduusasta tuttu vanhempi rikoskonstaapeli Markku Isaksson ryhmineen. Isaksson itse on sydämensä valinnan edessä. On valittava salaperäisen Maaretin tai kollega Nina Markkasen välillä. Alunperin julkaistu Myllylahden kustantamana 2008. Päivitetty e-kirjapainos lokakuussa 2012.

Lehdissä sanottua: "Markus Ahosen dekkari Palava sydän osoittaa jännityskertojan taitoa ja kirjoittamisen iloa." Jari O. Hiltunen/ Satakunnan Kansa

"Palava sydän maalaa kuvan siitä, millaisiin tekoihin epätoivoinen, uskonsa systeemiin menettänyt ihminen voi yltää. Romaanissa on kolkkoa ajankohtaisuutta... ...Palava sydän on pintatasoltaan tavanomainen dekkari, mutta vahva kantaaottavuus luo tarinaan syvyyttä." Jani Mesikämmen/Aamuset

"Ahonen rakentaa pari todella oivallista lukijan jekutusta." Heikki Kaskimies/Suomen dekkariseuran Ruumiin kulttuuri -lehti

"Ahosen romaanissa on hetkensä. Sen keskeinen viesti on sairaiden ja vanhusten asema suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa." Kimmo Rantanen/Turun Sanomat