Lapsesta käsin : Kasvatuksen ja opetuksen vaihtoehtoja

Väitetään, että tiedon määrä kaksinkertaistuu joka toinen vuosi. On päivänselvää, ettei koulun keskeinen tehtävä voi olla enää tiedon välittäminen. Vaihtoehtopedagogiikoissa korostuvat sekä lapsilähtöisyys että toiminnallisuus, tekemällä oppiminen ja ylipäätään aktivoiva kasvatus.

Tässä kirjassa kerrotaan, miksi tarvitsemme opetuksen ja kasvatuksen vaihtoehtoja ja millaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Kirjassa esitellään sekä vaihtoehtopedagogiikkojen juuria että nykyisiä koulujen ja päiväkotien käytäntöjä. Teoksessa luodaan myös kuvaa siitä, millaisia uusia opetuksen ja kasvatuksen toteuttamistapoja tulisi ottaa huomioon tulevaisuudessa.

Kirja on vahva ja monipuolinen puheenvuoro siihen, mitä lapsikeskeisyys ja vapaus tarkoittavat kasvatuksessa ja opetuksessa. Kirjoittajina on sekä tunnettuja kasvatustieteilijöitä että vaihtoehtoisia pedagogiikkoja työssään toteuttavia opettajia ja kasvattajia.

Ej tillgänglig.