Korsetti ja krusifiksi: Vaikutusvaltaisia barokin ajan pariisittaria

Kaupungistuvassa 1600-luvun Euroopassa pariisilaisnaiset olivat poikkeuksellisen itsenäisessä asemassa. Kurtisaani, aatelisnainen ja hyväntekeväisyystyölle omistautunut nunna kuuluivat kaikki barokin ajan eliittinaisiin, joiden elämäntapaa ja vaikutusvaltaa aikalaisetkin hämmästelivät.

Korsetti ja krusifiksi vie lukijan aikamatkalle vaikutusvaltaisten pariisittarien arkeen ja juhlaan. Barokin yltäkylläinen maailma avautuu kolmen kiehtovan naisen - Ninon de Lenclos'n, Madame de Sevignen ja Louise de Marillacin - kautta. Millä tavoin he toteuttivat itseään, ja miten he vaikuttivat ympäröivään yhteiskuntaan?

Kirjassa tutustutaan koko naiseuden kaareen, joka iloineen, suruineen ja velvollisuuksineen yhdisti niin maallisen kuin hengellisenkin yläluokan pariisittaren. Toisaalta muodin ja kotien tarkastelu paljastaa myös ajan räikeän sosiaalisen eriarvoisuuden sekä yläluokan kerskakulutuksen ja velkaantumisen.

Ej tillgänglig.

Ninon - rakkauden mestari

Rosenberg, Riikka-Maria; Korolainen, Anna

Entiset heterot: Kuinka löysin itseni sateenkaaren alta