Jaakko Juteini: Suomen ensimmäisen kirjailijan tarina

Jaakko Juteinia, viralliselta nimeltään Jakob Judenia, (1781-1855) voi perustellusti pitää Suomen ensimmäisenä kirjailijana. Hän oli ensimmäinen, joka loi suomen kielellä monipuolisen kirjallisen tuotannon. Juteini julkaisi 1800-luvun alkupuoliskolla kymmeniä erilaisia teoksia ja kokoelmia runoista oppi- ja tietokirjoihin. Hattulassa syntynyt, Viipurissa pääosin tuotantonsa luonut Juteini oli valistusmies, joka halusi teksteillään levittää tietoa, ravistella ennakkoluuloja ja kiinnittää huomiota ihmisten heikkouksiin ja yhteiskunnan epäkohtiin. Juteini oli aikaansa edellä. Hän esitti monia ajatuksia ja teemoja, jotka myöhemmin tulivat tunnetuksi toisten esittäminä: hän esimerkiksi kehitti omanlaistaan näkemystä Väinämöisestä paljon ennen Kalevalaa. Juteinista on säilynyt tietoa rajallisesti ja tämä on ensimmäinen kerta, kun hänen elämänsä kulku ja teoksensa on kuvattu kattavasti yksissä kansissa.

Into Kustannus 1. utgåva

Ej tillgänglig.