Islamin miekka : idän ja lännen konfliktien historia

Onko islam sotaisa uskonto? Käskeekö Koraani muslimeja valloittamaan maailman? Miksi juuri islam on saanut nykymaailmassa kyseenalaisen kunnian edustaa väkivaltaista kulttuuria - unohdammeko idän konflikteja tarkastellessamme oman historiamme?

Arabivallan nopea leviäminen kristillisen kulttuuripiirin alueille synnytti aikoinaan länsimaissa uhkakuvan sotaisista saraseeneista, jotka käyvät pyhää sotaa koko muuta maailmaa vastaan. Islamilaisessa maailmassa puolestaan ristiretket ja kolonialismi on nähty lännen jatkuvana aggressiona, ja niiden katsotaan jatkuvan nykypäivänä Yhdysvaltojen sotilaallisena toimintana. Lännen ja idän välisissä sodissa kumpikin on vuorollaan toiminut hyökkääjänä - ne ovat olleet toistensa suurimpia kilpailijoita.

Professori Jaakko Hämeen-Anttilan vaikuttava teos asettaa muslimien käymät sodat oikeisiin kehyksiinsä ja tarjoaa syvällisen analyysin islamilaisen ja läntisen maailman suhteesta ennen ja nyt.

Otava 1. utgåva

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda