Ihmistieteet tänään / toimittaneet Anneli Meurman-Solin & Ilkka Pyysiäinen

Ihmistiede tänään tarjoaa ajankohtaisia näkökulmia tieteellisen tiedon rakentumiseen niin sanotuissa ihmistieteissä. Uusia näkökulmia etsitään perinteisten lähestymistapojen rajapinnoilta. Ihmistieteiden moninaisuudesta huolimatta monet keskustelut kietoutuvat tiettyjen peruskysymysten ympärille. Mikä on ymmärtämisen ja selittämisen suhde? Miten ihmistieteet eroavat muista tieteistä? Voimmeko puhua totuudesta ja objektiivisuudesta? Erityisen ajankohtaisia teemoja kirjassa ovat keskustelu evoluutioteoriasta ja monitieteisyydestä. Teos on tarkoitettu tutkijoille ja opiskelijoille, joita kiinnostaa inhimillisen todellisuuden rakentuminen ja sen selittäminen ja tulkinta. Muille kiinnostuneille kirja antaa erinomaisen mahdollisuuden perehtyä tämän hetken ihmistieteiden kuumimpiin kysymyksiin. Kirjoittajat ovat Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin jäseniä, jotka käsittelevät teemaa kukin oman tutkimustyönsä valossa.

Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Lahti-Lahtis, Orimattila, Padasjoki, Sysmä
Lastu-kirjastot.

Ihmistieteet ja filosofia

Raatikainen, Panu