Hyvästi, Viipuri : Karjalan pääkaupungin kohtalonvuodet 1939, 1941 ja 1944

Koskettava, jännittävä ja huolellisesti dokumentoitu lukuelämys Viipurista ja viipurilaisista viime sotien pyörteissä. Kun punatähtiset pommikoneet ilmestyivät Viipurin taivaalle 30.11.1939, tuhannet kaupunkilaiset jättivät kotinsa ja lähtivät evakkoon. talvisota oli syttynyt. Monien lähtö oli niin kiireinen, ettei mukaan ehditty pakata kuin kaikkein välttämättömin. Jatkosodassa suomalaiset joukot valtasivat Moskovan rauhassa menetetyt alueet takaisin, ja evakot palasivat kotiseudulleen vuonna 1941. Tuhon jälkien keskelläkin ilo Viipurin takaisin saamisesta oli suuri. Mutta kunnostustöiden keskellä ja uutta alkua rakennettaessa ei tiedetty, miten lyhyeksi kotiinpaluun onni jäisi. Jatkosodan rauhan myötä viipurilaiset menettivät kesällä 1944 kaupunkinsa uudelleen - ja nyt lopullisesti. Antero Raevuori on koonnut teokseensa niin kovia kärsineiden viipurilaisten kuin myös Viipuria puolustaneiden sotilaiden kokemuksia. Historian suuret linjat saavat inhimilliset kasvot yksittäisten ihmisten koskettavista kohtaloista.

Hattula, Hämeenlinna-Tavastehus, Janakkala
Vanamo-kirjastot.