Hirven turpaa ja poron kuuta

Ainutlaatuinen, tositapahtumiin pohjautuva teos hirven elämästä ja sen metsästyksestä. Kirjoittajan kuuden vuosikymmenen kokemus tärkeimmästä riistaeläimestämme on johdattanut hänet lukuisien seikkailujen ohella hirvien käyttäytymisen arvostetuksi asiantuntijaksi.

Metsässä hirvien keskellä kasvaneesta nuorukaisesta kasvaa ensin hirviporukan koirapoika. Haavoittuneiden hirvien kautta kertynyt oppi saa kovakuntoisen nuoren miehen koirineen erikoistumaan tämän metsästäjälle ikävän kokemuksen selvittäjäksi. Hänestä tulee kuolleen hirven metsästäjä. Myöhemmin metsästys muuttuu ympärivuotiseksi, kun hirvikolareiden määrä kasvaa jyrkästi. Myös hirvitutkimus tarvitsee hirvet hyvin tuntevaa henkilöä, ja kirjoittajan pitkä kokemus niiden käyttäytymisestä johdattaa hänet etologian asiantuntijaksi ja seikkailuihin Venäjän Karjalaan, Viroon ja Ruotsiin. Lappikin tulee kierrettyä samoissa merkeissä aina Inarinjärven takaista Kessin erämaata myöten.

Kuuden vuosikymmenen aikana koettuihin tapahtumiin osuu hienoja metsästyspäiviä karjalankarhukoirien kanssa, mutta myös raskaita kokemuksia, joista kirjoittaja luovii yli huumorin ja toisinaan jopa ironian avulla.

Kirjan kertomukset perustuvat tositapahtumiin. Yksityisyyden suojaamiseksi kerronnassa on kuitenkin muutettu nimiä, tapahtumien kulkua ja paikkatietoja.

Myllylahti Oy 1. utgåva
FIN EISBN: 9789522029669