Arjen islam somalinaisten elämää Suomessa

Suomeen pakolaisina tulleiden somalinaisten yksityinen elämänpiiri on vähän tunnettu. Heidän elämänsä kiinnittyy hajallaan asuvaan perheyhteisöön, jolla etäisyyksistä huolimatta on tärkeä tehtävä perhe-elämän ongelmia ratkottaessa. Koti on moniulotteinen prosessi, joka ulottuu suomalaisia lähiöasuntoja pidemmälle, aina Somaliaan saakka.

Teoksessa lähestytään islamia arjessa elettynä ja koettuna, ei poliittisena tai ideologisena liikehdintänä. Somalinaisten islam kumpuaa koteihin sijoittuvasta arjesta, missä he tulkitsevat ja monin tavoin "tekevät" islamia. Arjen islam on osa somalinaisten uskonnollista muistia, jonka syvemmät kerrokset koostuvat henkien maailmasta ja siihen liittyvistä rituaaleista.

Sisällissodan ja syrjäytymisen tuskalliset kokemukset ilmenevät ruumiillisina oireina, joille somalinaiset antavat merkityksiä ja joihin he etsivät parannusta sekä moderneina suomalaisina että omista kulttuurisista ja uskonnollisista lähtökohdistaan. Islamin ohella yhteisöllisyys ja kyky ottaa itselleen tilaa ovat naisten voimavaroja.

Teos sopii kaikille islamista, maahanmuuttajien kokemuksista ja monikulttuurisuuteen liittyvistä kysymyksistä kiinnostuneille. Lisäksi se soveltuu oppikirjaksi yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin sekä terveydenhuollon opiskelijoille ja ammattilaisille.

Akaa, Hämeenkyrö-Tavastkyro, Ikaalinen-Ikalis, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala-Birkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere-Tammerfors, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat-Virdois, Ylöjärvi
Piki-kirjastot.

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.