Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas

Itsenäinen opiskelu voi toisinaan tuntua loputtomalta suolta, joka on täynnä vieraita termejä, teorioita, akateemisia vaatimuksia ja epävarmuutta omasta osaamisesta. Jokainen korkeakouluopiskelija miettii kuitenkin opintojensa aikana samankaltaisia kysymyksiä. Miten esseen tai opinnäytteen saa tehtyä? Kuinka teoria ja lähteet liitetään omaan tekstiin? Miten luento- ja oppimispäiväkirja eroavat toisistaan? Entä mitä on reflektointi, johon useasti kannustetaan?

Tämä käytännönläheinen opas on akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen perusteos niin aloittelevalle kuin pidemmälle edenneelle opiskelijalle. Mukana on runsaasti harjoituksia ja esimerkkejä, joilla omaa lukemistaan ja kirjoittamistaan voi kehittää itselleen sopivin menetelmin. Kirjan vinkkien avulla opinnoissa eteen tulevat tehtävät eivät tunnu enää ylitsepääsemättömiltä haasteilta vaan opit, mistä aloittaa – ja miten saada valmista.

Hanna Vilkka on sosiologi (VTT), joka työskentelee Tampereen yliopistossa sekä Aalto-yliopistossa. Lisäksi hän antaa ohjaajille, opettajille ja opiskelijoille koulutusta tieteellisistä menetelmistä sekä opinnäytteiden ohjaamisesta.

Ej tillgänglig.

Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas

Vilkka, Hanna

Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin