Skip to main content
All libraries

Näinkö historiaa opitaan?

Mitä suomalaisilla historiantunneilla oikein tapahtuu?

Koulujen historianopetus on aina jakanut mielipiteitä: joillekin se on ollut kiehtovien tarinoiden aarreaitta, toisille taas vuosilukujen pänttäämistä. Muodostuvatko oppituntien sisällöt edelleen opettajien luennoista ja merkkitapahtumien ulkoluvusta? Onko perinteiset oppikirjat heitetty nurkkaan ja korvattu digitaalisilla sisällöillä?

Näinkö historiaa opitaan? kertoo konkreettisten ja hätkähdyttävienkin esimerkkien avulla koulujen historianopetuksesta ja suomalaisten nuorten kyvystä historialliseen ajatteluun. Teoksessa pohditaan, millainen historianopetus olisi mielekästä 2020-luvun Suomessa.

Loputtomassa tapahtumavirrassa on hyvä oppia löytämään erilaisia syitä ympäröivän maailman ilmiöille ja harjaantua pohtimaan niiden vaikutuksia. Parhaimmillaan historian opiskeleminen vahvistaakin kriittisiä tiedonkäsittelyvalmiuksia ja tukee nuoria valeuutisten maailmassa.

Available with these library cards

Not available.

You may be interested in...

Ajan merkit : historian käyttö ja opetus

Ahonen, Sirkka; Rantala, Jukka

Asuntola

Heinänen, Toni; Berg, Marko van den

Näinkö historiaa opitaan?

Rantala, Jukka; Puustinen, Mikko; Khawaja, Amna; van den Berg, Marko; Ouakrim-Soivio, Najat

Arviointi työvälineenä - Lasten ja nuorten kasvun tukeminen : Opetus 2000

Ihme, Irene

Suomalaisuuden monet myytit: Kansallinen katse historian kirjoissa

Ahonen, Sirkka