Johan on markkinat kulutuksen sosiologista tarkastelua

    Johan on markkinat kulutuksen sosiologista tarkastelua / Kaj Ilmonen

    Yhä useampi elämänalue on liitetty kulutuksen piiriin. Tämä näkyy arkipäivässämme esimerkiksi siten, että asiakkaista puhutaan yllättävissä yhteyksissä. Kulutus on jo olemisen tapa.

    Kulutussosiologian suomalainen pioneeri Kaj Ilmonen on kirjoittanut alan perusteoksen, joka on jatkoa hänen aiemmalle kirjalleen Tavaroiden taikamaailma (1993). Nyt keskiössä ovat muun muassa markkinat ja kulutuksen politisoituminen. Tavaroiden luonteessa on jotain meihin vetoavaa, jonka avulla meitä houkutellaan kuluttamaan. Meissä on myös perusta kulutuksen jatkuvalle kasvulle.

    Kirjassa käydään muun muassa läpi kulutuksen sosiologian historiaa, eritellään kulutuksen keskeisiä osatekijöitä ja käsitellään itse kulutusvalintaa konkreettisena esimerkkinä kulutuksen perusmalli, ruoka. Kirja kartoittaa myös tarjonnan tuottamia ”moraalisia hasardeja” sekä yrityksiä vaikuttaa niihin poliittisin välinein.

    Kaj Ilmonen on Jyväskylän yliopiston sosiologian professori.

    kulutussosiologia kulutus markkinat kuluttajakäyttäytyminen kulutushyödykkeet ostaminen kuluttajat kulutustottumukset hedonismi tarpeet mielihyvä halu rahankäyttö ruoka elämäntapa ruokakulttuuri lahjat kuluttajapolitiikka

    Vastapaino
    FIN EISBN:9789517682992

    You may be interested in...