Skip to main content
All libraries

Euroopan laatupalkintomalli -32 hyvää kysymystä ja esimerkkiparia

Kirja kuvaa Euroopan laatupalkintomallin sisällön 32 arviointikohdan ja esimerkkiparin avulla. Kirjassa jokainen Euroopan laatupalkintomallin arviointikohta on havainnollistettu esimerkkipareilla. Kirja sopii kehittämiskohteiden ja muutosvalmiuksien tunnistaminen sekä Euroopan laatupalkintomallin ymmärtämiseen vertaamalla omaa toimintaa menestyvien organisaatioiden esimerkkeihin. Itsearviointikysymyksiin vastaamista varten voit kirjan ohella ladata näyttöön kysymyslomakkeen, täyttää sitä kirjaa lukiessasi ja tulostaa lopputuloksen. Mihin itsearvioinnin työkirjat on tarkoitettu? ChangeManagerPro –itsearvioinnin työkirjat kansanomaistavat laatupalkintomallien, laatustandardien ja eri johtamismallien sisältöä. Tavoitteena on ollut tuottaa toiminnan kehittäjille uudenlainen työväline tunnettujen johtamisjärjestelmien käyttöönoton helpottamiseksi. Julkaisusarja on syntynyt laajan yhteistyön tuloksena, sillä työkirjojen tuottaja, Kari Tuominen, on hakenut alusta asti näkemyksiä asiakkailta ja muilta kumppaneilta, joita ovat mm. Laatukeskus, SFS, MET-Kustannus ja PKT-säätiö. Eri laatupalkintomallien ja laatustandardien sisältö selitetään työkirjoissa arkipäiväisinä ja helposti ymmärrettävinä tarinoina. Niiden avulla organisaation koko henkilöstö pystyy osallistumaan kehittämiskohteiden ja kehittämisvalmiuksien tunnistamiseen. Kirjojen avulla voi madaltaa kynnystä käynnistää laadunhallintajärjestelmän rakentaminen, prosessijohtaminen, laatupalkintomallin tai muiden kirjoissa esitettyjen johtamismallien soveltaminen. Kirjat antavat myös uutta potkua tilanteissa, joissa organisaatio on jo pitkään soveltanut kirjojen esittämiä johtamismalleja. Opimme parhaiten erojen avulla Jokaista arviointikohtaa havainnollistetaan keskinkertaisesti suoriutuvan ja menestyvän organisaation vertailulla. On havaittu, että kun ihminen näkee samanaikaisesti sekä huonon että hyvän suorituksen, hän tunnistaa huomattavasti helpommin, mikä on olennaista ja mistä ero johtuu. Tämän havainnon avulla hän pystyy luomaan oman ratkaisunsa tilanteeseen. Menestyvän organisaation esimerkit nostavat mielikuvaa paremmista ratkaisuista ja antavat rohkeutta asettaa omat tavoiteet aikaisempaa korkeammalle. Itsearviointi osallistaa, syventää oppimista, ja tunnistaa kehittämiskohteita Kirjan esimerkkien avulla itsearviointiin osallistuva ymmärtää, mitä esitetty kysymys tarkoittaaa. Hän arvioi, kuinka tärkeä kysymys on hänen organisaatiossaan, kuinka hyviä siinä ollaan ja kuinka hyviä siinä pitäisi hänen mielestään olla.. Vastaus annetaan asteikolla 1 – 5. Kysymyksiin vastaaminen ei vaadi syvällistä standardin osaamista, vaan kukin antaa oman arvionsa mielikuvan perusteella. Kirjan tehtävänä on kehittää tätä mielikuvaa. Menetelmä on jokaista toimintaa arvioivaa henkilöä arvostava. Koska kysytään omaa mielipidettä, jokainen vastaus on oikea. Itsearviointimenetelmä perustuu siihen, että ihmiset organisaatiossa yleensä tietävät hyviä vastauksia, mutta heillä ei ole välttämättä oikeita kysymyksiä. Itsearviointikirjojen tehtävänä on tuoda hyviä ja haastavia kysymyksiä organisaatioon. Kirjan voi tilata painettuna osoitteesta www.changemanager.org. Kirjaa ei voi tulostaa.

Benchmarking Ltd Oy 1. edition
FIN EISBN: 9519499199

Available with these library cards

Not available.

You may be interested in...

Euroopan laatupalkintomalli -74 kysymystä

Tuominen, Kari

Euroopan laatupalkintomalli -74 hyvää kysymystä ja esimerkkiparia

Tuominen, Kari

Henkilöstöjohtamisen laatupalkintomalli - EFQM 2010

Tuominen, Kari; Suominen, Risto

Yrityksen yhteiskuntavastuu

Tuominen, Kari; Aaltonen, Tapio

Turvallisuusjohtaminen

Moisio, Jussi; Tuominen, Kari; Korhonen, Eero