Skip to main content
All libraries

Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit

Aiemmin menestymiseen riitti, että yritys keskittyi ydinosaamiseensa, oli kilpailijoitaan tehokkaampi, osti halvalla ja myi kalliilla. Ei riitä enää. Menestysresepti on muuttunut, sillä alustatalouden ylivoimaiset liiketoimintamallit syrjäyttävät perinteiset yritykset lähes jokaisella toimialalla. Jokainen liiketoimintamalli koostuu ansaintamallista (mitä rahoilla tehdään) ja liiketoimintajärjestelmästä (mitä ihmiset tekevät). Perinteisen yrityksen ansaintamallilla pyritään kaappaamaan arvoa arvoketjusta. Siksi perinteinen yritys pyrkii ostamaan raaka-aineita halvalla ja myymään lopputulosta kalliilla. Tällaisen yrityksen liiketoimintajärjestelmän tehtävä on tuottaa tuotteita tai palveluita tehokkaasti. Menestyvää alustayritystä ei ole suunniteltu tuotantoa vaan vaihdantaa varten. Alustayritys on olemassa mahdollistaakseen eri ryhmien kohtaamiset. Alustojen moniarvoiset ansaintamallit syntyvät kohtaamisten ulkoisvaikutuksia ja ylijäämiä hyödyntämällä. Tällaiset uudet liiketoimintamallit muuttavat kokonaisia toimialoja, kun alustat kaappaavat leijonanosan markkinasta: muiden yritysten selviäminen riippuu siitä, kuinka hyvin ne pystyvät liittymään osaksi alustojen ekosysteemejä. Media-alalla murros alkoi yli kymmenen vuotta sitten. Seuraavana vuorossa ovat liikenne-, terveys-, rakennus- ja finanssialat sekä koulutussektori. Kirja vastaa seuraaviin kysymyksiin: o Mitä ovat alustat ja alustatalous? o Millaisia liiketoimintamalleja alustoilla on ja miten ne toimivat? o Miten alustat vaikuttavat yritysten strategioihin? o Millä tavalla alustoja on säänneltävä?

Alma Talent 1. edition
FIN EISBN: 9789521438226

Available with these library cards

Not available.

You may be interested in...

Vastuullinen liiketoiminta kansainvälisessä maailmassa

Kasvun sydän

Sipilä, Maria

Hyvä liiketoimintasuunnitelma

Hesso, Johannes

Liiketoimintaosaaminen : menestyvän yritystoiminnan perusta. Osa I : Liiketoimintaosaaminen ja yritystoiminta (luvut 1-5)

Viitala, Riitta

Kansainvälinen liiketoiminta