Yrittäjän ja kirjanpitäjän vero-opas

Tämä kirja on kirjoitettu sellaisille yrityksille ja ihmisille, joille ei yleensä kirjoiteta verotusta käsitteleviä kirjoja. Kirja on ensisijaisesti suunnattu yrittäjille, mutta se soveltuu myös tilitoimistossa työskentelevän kirjanpitäjän oppaaksi. Kirja käsittelee osakeyhtiön, osuuskunnan, henkilöyhtiön (ky/ay) ja yksityisyrityksen (tmi) sekä niiden omistajien verotusta. Asioita havainnollistetaan esimerkkilaskelmien avulla. Kirjassa käsitellään tavallisten yritysten ja niiden omistajien tuloverotusta. Kun yleensä verotusta käsittelevissä teoksissa keskitytään nippeliasioiden esittelyyn, tässä kirjassa käsitellään  päälinjoja kokonaiskuvan saamiseksi.

Sisältö perustuu vuoden 2014 alussa tehtyyn laajaan yritysverouudistukseen. Siinä käydään läpi tämän uudistuksen monipolvinen ja yllätyksellinen päätöksentekoprosessi sekä sen lopputulosten vaikutukset yritysten toimintaan.

Kirjoittaja ekonomi Lassi Mäkisellä on yli 45 vuoden kokemus yritysten veroasioiden ja kirjanpitojen hoitamisesta sekä yli 32 vuoden omakohtainen kokemus yrittämisestä. Tarkoituksena on paitsi opastaa yritysten ja yrittäjien veroasioiden hoitamisessa myös paljastaa verotukseen liittyvät harhakuvat ja järjestelmän heikkoudet.

Teos sisältää perustiedot yritysverotuksen vaikutuksista tilinpäätöksen laatimiseen sekä kertoo kirjanpito- ja verolainsäädännön keskinäisistä ristiriitaisuuksista, jotka jokaisen yrityksen on jollakin tavoin ratkaistava.

Kirja on kirjoitettu selkokielisesti. Verotus on vaikeaa siksi, kun siinä käytetään harvinaisia ammattitermejä. Tämän vuoksi kirjassa on vältetty turhaa ammattitermistöä aina, kun tämä on ollut mahdollista.

Hän on julkaissut lukuisia kirjoja.

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.

Yritysverotus ja tilinpäätössuunnittelu