Hyppää pääsisältöön
Kaikki kirjastot

Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus

Miksi opettajankoulutuksessa ei kerrottu, että lapset oppivat puhumalla ja työskentelemällä yhdessä? Kysymyksen esitti opettaja, joka ensimmäistä kertaa kokeili yhteistoiminnallisia menetelmiä luokassaan. Jokainen on varmaan huomannut, että oppii enemmän, kun voi keskustella asiasta muiden kanssa. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa tämä yksinkertainen havainto on siirretty koululuokkaan.

Oppilaiden keskinäiseen vuorovaikutukseen perustuvaa yhteistoiminnallista oppimista on kuvattu yhdeksi kasvatustieteen suurimmista menestystarinoista. Yhteistoiminnallinen ryhmätyö ei korvaa tavanomaisia koulutyön muotoja. Oikein käytettynä se täydentää ja rikastaa perinteistä kouluopetusta. Erityisen sopivaa yhteistoiminnallinen oppiminen on silloin, kun luokassa on taidoiltaan monenlaisia oppilaita. Toimintamalli auttaa osaltaan rakentamaan syrjinnästä vapaata, esteetöntä ja osallistavaa koulua.

Tämä motivoiva ja käytännönläheinen kirja tarjoaa vahvasti tutkimukseen perustuvan johdatuksen yhteistoiminnallisen oppimisen käyttöön ja paljon tehtävämalleja sovellettaviksi.

Timo Saloviita on Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen erityispedagogiikan professori. Hän on kirjoittanut osallistavaa kasvatusta käsittelevän kirjan ”Kaikille avoimeen kouluun” (1999).

Saatavana seuraavilla kirjasto­korteilla

Valitettavasti tätä ei ole saatavana

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä

Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus

Saloviita, Timo