Xu Sanguanin elämä ja verikaupat

Kaupunginsairaalan verivastaava Li maksaa terveille miehille 35 yuania kahdesta kulhollisesta verta. Monelle summa vastaa puolen vuoden palkkaa, ja verikaupoista saatavilla tienesteillä rakennetaan taloja ja valloitetaan vaimoja. Eräänä päivänä myös silkkitehtaalla työskentelevä Xu Sanguan päättää luovuttaa verta. Pian kaupungin kaunotar Xu Yulan on hemmoteltu nalkkiin ja tuleva appiukkokin saatu taivuteltua luopumaan tyttärestään.

Vuosien saatossa ajat muuttuvat vaikeiksi Xu Sanguan pitää vaimonsa ja kolme poikaansa kiinni leivän syrjässä verikaupoilla. Mutta millainen kohtalo odottaa perheenisää, kun vastoinkäymiset alkavat seurata toisiaan ja vierailut verivastaava Lin luona tihenevät?

Yu Hua (s. 1960) on kansainvälisesti palkittu kiinalainen kirjailija, jonka teoksia on käännetty useille eri kielille. Yu Hua varttui kulttuurivallankumouksen aikana, ja teema on esillä useissa hänen teoksissaan. Yu Hualta on aiemmin julkaistu suomeksi teos Elämänkaari (Aula & Co, 2016).

Aula & Co 1. painos
FIN EISBN: 9789527190845