Vita activa: Ihmisenä olemisen ehdot

Mitä tapahtuu, jos automaatio vapauttaa ihmiskunnan sen vanhimmasta ja luonnollisimmasta taakasta, työnteosta ja välttämättömyyden orjuudesta?

Hannah Arendt pohtii Vita activassa modernin ihmisyyden paradoksia: tieteen edistysaskeleet ovat tehneet ihmisestä maapallon valtiaan mutta samaan aikaan yksilöiden toimintamahdollisuudet ja poliittinen vapaus ovat kaventuneet. Länsimaisen filosofian perinteestä poiketen Arendt painottaa ihmisen toimintaa, vita activaa. Hän kohottaa politiikan ihmisen toiminnan keskeiseksi areenaksi. Teos onkin poliittisen yhteisön ja elämäntavan intohimoinen puolustus.

Runsaasti keskustelua herättänyt Vita activa on yksi Hannah Arendtin pääteoksista.

Hannah Arendt (1906-1975) lukeutuu 1900-luvun merkittävimpiin politiikan teoreetikkoihin. Saksalaissyntyinen Arendt pakeni natseja vuonna 1933 ensin Ranskaan ja sieltä Yhdysvaltoihin, missä hän loi akateemisen uransa. Hänen toinen keskeinen teoksensa on Totalitarismin synty (1951, suomeksi 2013).

Filo. 4 : Yhteiskuntafilosofia

Jumalan olemassaolo, ominaisuudet ja toiminta

Akvinolainen, Tuomas; Holopainen, Toivo J.

Julkinen toiminta - julkinen politiikka

Postmoderni politiikan filosofia