Työyhteisö uusille urille : Kehittäminen osaksi arjen työtä

“Jos me ei pysähytä miettimään, niin me juostaan kiireen perässä koko ajan.”

Kehittäminen on parhaimmillaan luonteva osa jokaisen työntekijän ammatillisuutta ja työyhteisön toimintaa. Lyhytkestoisina hankkeina toteutettu kehittäminen kuitenkin uuvuttaa työntekijöitä ja nakertaa resursseja pois perustehtävän hoitamisesta. Työyhteisöt tarvitsevatkin jatkuvaa ja arjen työhön ankkuroitunutta kehittämistä, jonka avulla voidaan vaikuttaa niin työhyvinvointiin kuin työyhteisön toimivuuteen.

Kirjassa esitetty työyhteisölähtöinen prosessikehittäminen perustuu arkityössä tunnistettuihin tarpeisiin ja haasteisiin. Se sopii lähtökohdaksi käytännön työtehtävien ja -menetelmien kehittämiseen, esimerkiksi asiakaspalvelun laadun parantamiseen. Peruslähtökohtien esittelyn lisäksi kirjassa käydään läpi neljä kehittämismenetelmää ja ohjataan niiden käyttöönotossa ja soveltamisessa. Menetelmiä tarkastellaan erityisesti sosiaalialan organisaatioiden näkökulmasta, mutta niitä voi soveltaa myös muissa työyhteisöissä, joissa halutaan muodostaa sirpaleisesta tiedosta yhteisöllistä ja jokaisen hyödynnettävissä olevaa tietoa.