Toimintatutkimus : kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä / Arja Kuula

Mitä on toimintatutkimus? Millainen on tutkijan rooli toimintatutkimuksessa? Teoksessa esitellään toimintatutkimuksen perusteita analysoimalla sen metodisia ohjenuoria sekä tutkijoiden näkemyksiä ja kokemuksia omasta työstään. Kirjoittaja soveltaa yleistajuisesti retoriikan teoriaa ja kertomusanalyysia toimintatutkimuksen esittelyn yhteydessä. Kirja valottaa toimintatutkimuksen historiaa ja metodisia lähtökohtia sekä tutkijan roolissa ja kenttätyössä ilmeneviä jännitteitä ja ristiriitoja. Toimintatutkimuksen lähtökohdista tarkastelu laajenee myös tieteellistä tutkimusta ja tutkijoita yleisemminkin koskettaviin kysymyksiin: Mitä on tiede ja tutkimus? Mikä on tieteen tehtävä ja miten se tulisi suorittaa? Teos avaa näihin jatkuvasti ajankohtaisiin kysymyksiin toimintatutkimuksen näkökulman ja auttaa ymmärtämään tiedettä erityislaatuisena sosiaalisena käytäntönä paremmin. Toimintatutkimus sopii sekä metodioppaaksi opiskelijoille että työvälineeksi erilaisissa kehittämishankkeissa toimiville tutkijoille.

Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Lahti-Lahtis, Orimattila, Padasjoki, Sysmä
Lastu-kirjastot.

Hausjärvi, Hyvinkää-Hyvinge, Loppi, Nurmijärvi, Riihimäki
Ratamo-kirjastot.

Method in Social Science : a realist approach

Sayer, Andrew

Tutkimusetiikka : aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys

Kuula, Arja

Tutkija peilin edessä. Refleksiivisyys ja etnografinen tieto.

Gould, Jeremy

Tutkija peilin edessä : refleksiivisyys ja etnografinen tieto

Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1 - Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle

Valli, Raine