Tiede ja politiikka kutsumus ja ammatti

Viime vuosisadan merkittävin yhteiskuntatieteilijä Max Weber piti välittömästi ensimmäisen maailmansodan jälkeen kaksi tärkeää maailmankatsomuksellista luentoa. Ne olivat Tiede kutsumuksena ja ammattina ja Politiikka kutsumuksena ja ammattina.

Tiede kutsumuksena ja ammattina alkaa tieteilijän työn ulkoisten ehtojen kuvaamisesta, mutta laajenee kuvaamaan tieteen merkitystä modernin ihmisen elämän – ja kuolemankin kannalta.

Politiikka kutsumuksena ja ammattina kertoo sekä nykyaikaisen valtion ja politiikan alueen muodostumisesta länsimaissa että politiikkaan osa- tai täysaikaisesti antautuvien ihmisten keskeisistä moraalisista ja maailmankatsomuksellisista valinnoista. Max Weberin mukaan me kaikki olemme ainakin osapäiväpoliitikkoja!

Kirjaa suositellaan kaikille, jotka ovat kiinnostuneita politiikasta ja tieteestä ammattina sekä politiikan ja tieteen merkityksestä modernille ihmiselle. Esipuheen teokseen on kirjoittanut Tapani Hietaniemi.

Akaa, Hämeenkyrö-Tavastkyro, Ikaalinen-Ikalis, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala-Birkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere-Tammerfors, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat-Virdois, Ylöjärvi
Piki-kirjastot.

Eura, Eurajoki-Euraåminne, Harjavalta, Honkajoki, Huittinen, Jämijärvi, Kankaanpää, Karvia, Kokemäki-Kumo, Merikarvia-Sastmola, Nakkila, Pomarkku-Påmark, Pori-Björneborg, Rauma-Raumo, Siikainen, Säkylä, Ulvila-Ulvsby
Satakirjastot.