Tarinoita toiselta puolelta - Verkkohuijareiden metsästäjät kertovat

Ainutlaatuinen teos verkkorikollisuudesta vapaaehtoistoimijoiden silmin. Hämmästyttäviä ja viihdyttäviä mutta samalla ajatuksia herättäviä tositarinoita tilanteista, joissa huijari tulee itse huijatuksi.

”Hyvä ystävä! Tahtoisitko lähettää minulle kaksi tonnia ja saada takaisin miljoonan?” ”No oikeastaan en, mutta kuule: tahtoisitko sinä sen sijaan...”

Kun normaali netin käyttäjä saa sähköpostiinsa rikkauksia ja satumaailmoja lupailevan huijauskirjeen, hän tuhahtaa ja poistaa sen. Kun huijauksia vastaan toimiva vapaaehtoinen saa sellaisen, alkaa satu, jonka loppu on roskapostin lähettäneelle verkkorikolliselle kaikkea muuta kuin onnellinen.

Tarinoita toiselta puolelta esittelee yhdeksän tapauskertomuksen kautta, miten huijareita metsästävät vapaaehtoiset saattavat rikollisia hankaluuksiin ja auttavat petosten uhreja. Tositapahtumiin perustuvat kertomukset valottavat tutusta verkkorikollisuudesta puolia, joita ei kansien välissä ole koskaan aiemmin paljastettu.

Miltä kuulostaa kahden verkkohuijarin välinen keskustelu? Mitä vastaa verkkohuijari kuvitellessaan antavansa haastattelua ammatistaan? Miltä näyttää hiekkasäkeistä rakennettu pyramidi nigerialaisen talon takapihalla? Entä mitä sanoo puhelimessa verkkorikollisuuden pitkäaikainen uhri?

Kirjan kirjoittaja Riku Salmivuori on tehnyt huijausten vastaista vapaaehtoistyötä yli yksitoista vuotta. Kirjan myynnistä saatavat tekijänpalkkiot hän lahjoittaa kokonaisuudessaan muun muassa suomalaiseen lapsi- ja nuorisotyöhön, jotta onnellisista lopuista tulisi joskus muutakin kuin satua. Salmivuori on aiemmin käsitellyt verkkorikosteemaa teoksessaan Miljoonaperintö tarjolla - kuinka verkkopetos toimii (Myllylahti 2016).

Myllylahti Oy 1. painos
FIN EISBN: 9789522029249

Kyberturvaopas : tietoturvaa kotona ja työpaikalla

Rousku, Kimmo