Syytös: 7 kertomusta Pohjois-Koreasta

Pjongjangissa on käynnissä puoluekokous, mitä ei voi olla huomaamatta kaupungin kaduilla. Eräs lapsi huutaa kauhusta, kun näkee Karl Marxin kuvan, sillä hän luulee Marxia korealaistaruston hirviöksi. Sillä sekunnilla koko perheen turvallinen elämä on ohi. Tieto lapsen reaktiosta kiirii eteenpäin, ja pian perheen kotiovelta kuuluu vaativa koputus - puolueen virkamies on saapunut vierailulle.Syytös on realistinen pohjoiskorealainen novellikokoelma, joka ajoittuu 1990-luvulle ja kuvaa erityisesti Kim Jong-Ilin kautta. Se on silmät avaava kuvaus tavallisten ihmisten - miesten ja naisten, lasten ja aikuisten - elämästä suljetussa yhteiskunnassa, jonka arjesta ei juuri tiedetä. Ahdistava mutta toiveikas kirja ihmisyydestä, joka pitää pintansa hirveimmissäkin olosuhteissa.Syytös on ensimmäinen Pohjois-Korean ulkopuolella julkaistu teos, jonka kirjoittaja yhä asuu maassa. Siksi kirjailija käyttää pseodonyymiä BANDI, Tulikärpänen (s. 1950). Käsikirjoituksen salakuljetti Etelä-Koreaan Bandin sukulainen. Kirjaa on verrattu Aleksandr Solzenitsynin teoksiin, sen oikeudet on myyty 15 maahan, ja se on ollut menestys Etelä-Koreassa ja Ranskassa.

Kustantamo S&S 1. painos

Matkakissan muistelmat