Sydänmaiden kapina : Donald Trump, amerikkalainen konservatismi ja äärioikeiston nousu

Donald Trump on aikamme poliittinen voima, joka ei jätä ketään kylmäksi. Mutta miksi hän lopulta nousi Yhdysvaltain presidentiksi? Keiden asiaa hän ajaa? Onko Trump kokonaan oman tiensä kulkija vai osa konservatismin valtavirran pitkää jatkumoa? Yhdysvalloissa poliittiset leirit ovat ajautuneet kauas toisistaan. Mielipiteet muun muassa veroista, ulkopolitiikasta ja uskonnon roolista eroavat voimakkaasti paitsi liberaalien ja konservatiivien välillä myös jälkimmäisten sisällä. Euroopassa maan konservatiivisen ryhmän laajuus, monimuotoisuus ja vaikutusvalta usein unohdetaan. Sydänmaiden kapina tarjoaa historiallisen näkökulman yhdysvaltalaisen konservatismin kehitykseen ja merkitykseen politiikassa 1930-luvun New Dealia vastustaneesta oikeistoliikkeestä vuoden 2016 vaalien yhteydessä tunnetuksi tulleeseen Alt-Rightiin. Samalla se piirtää kuvan hiljaiseksi enemmistöksikin kutsutusta sydänmaiden väestönosasta, joka vaalii perinteisiä arvoja ja amerikkalaisen unelman tavoittelua ja jonka tyytymättömyyteen Trump on osannut vastata.

Gaudeamus 1. painos

Uskonnollinen vasemmisto Yhdysvalloissa : historia, oppi ja politiikka

Yhdysvaltain kristillinen oikeisto

Ruotsila, Markku