Suomussalmen sulttaani : Ilmari Kiannon elämä

”Mikä mies oli Iki-Kianto? Syrjitty kirjailija, maanpetturi ja naissankari? Soturi ja sorrettujen puolustaja. Vapaan rakkauden ja moniavioisuuden kannattaja. Kirkon ja yhteiskunnan kaataja. Isänmaallinen intoilija ja asettumaton anarkisti. Papin poika, Nälkämaan keisari ja Rämsänrannan ruhtinas, Kainuun khaani ja Suomussalmen sulttaani. Epiteettejä ja salanimiä riittää. Löytyykö piiloleikin takaa oikeaa minää ollenkaan?”

Panu Rajala kertoo vihdoin kirjallisuutemme värikkäimpiin hahmoihin kuuluvan Ilmari Kiannon (1874-1970) tarinan. Punaisesta viivasta kaikkien tuntema Kianto eli vaiherikkaan elämän vaihtuvine vaimoineen, ikämiehen rakkausdraamoineen ja tragikoomisine talousvaikeuksineen. Suomussalmella kirjailijan koti Turjanlinna paloi kaksi kertaa, ja talvisodan alkaessa isänmaan ystävää kohtasi vankilatuomio ja maineen menetys.

Kurimuksistaan selvittyään kirjailijasta kehkeytyi hersyvä muistelija, ärisevä aikalaiskriitikko, Kekkosen juttukaveri ja koko kansan tuntema Iki-Kianto.

Tulisoihtu pimeään: Olavi Paavolaisen elämä

Tulisoihtu pimeään: Olavi Paavolaisen elämä