Suomettumisen vaiettu historia / Matti Paavonsalo

Terävän poliittisen pakinoitsijan paluu suomettumisen armottomimpaan aikaan. Matti Paavonsalo on analysoinut Suomen poliittista elämää 1960-luvulta lähtien esimerkiksi Uuden Suomen (sen paperille painetun sanomalehden), Suomen Kuvalehden ja Helsingin Sanomien poliittisena kommentaattorina sekä omalla nimellään että nimimerkillä M.o.t. Tässä kirjassa hän nostaa esille joitakin keskeisiä suomettumisen ajan tapahtumia, syitä, seurauksia, vaikuttajia sekä heidän suomettumistarinoitaan kokeneen kolumnistin tinkimättömään tyyliin. Presidentti Urho Kekkonen on Suomen poliittisen historian legendaarisin henkilö ja suomettumiskauden keskeisin vaikuttaja. Kirjan henkilögalleria on yhteiskunnallisesti kuitenkin hyvin laaja koostuen poliitikkojen lisäksi niin akateemikoista, kirjailijoista, mediavaikuttajista, vuorineuvoksista kuin myös kirkon ja armeijan johtohenkilöistäkin. Suomettumisen ainutlaatuisesta ajanjaksosta on loputtomasti opittavaa yhteiskunnan kaikilla sektoreilla. Mikä ajaa ihmisen pelaamaan omia periaatteitaan vastaan? Eräs presidentti teki sopuli-ilmiön tunnetuksi, ja se saattaa selittää osan ilmiöstä, mutta paljon muutakin oli pelissä. Suomen politiikasta ja lähihistoriasta kiinnostuneet - myös nuoret jotka eivät ole eläneet tätä erikoista ajanjaksoa - voivat kirjan avulla havainnoida miten oli mahdollista saada lähes koko kansakunta toimimaan jälkikäteen tarkasteltuna erikoisella tavalla. Kirja ei ole tutkimus suomettumisen ajasta, vaan kriittisen herkullinen katsaus tapahtumiin, joita politiikan toimittaja työssään tarkkaili. Jokainen voi löytää kirjasta uusia näkökulmia yhteiskuntaan, politiikkaan ja vallanpitäjien toimintaan.

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.

Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Lahti-Lahtis, Orimattila, Padasjoki, Sysmä
Lastu-kirjastot.