Soturimunkin oppipoika: Aikani kung-fu-temppelissä

"Ennen ensimmäistä Kiinan-reissuani en ollut harjoitellut päivääkään Shaolin kung-futa. Ehkä olin katsonut lapsena liikaa kamppailulajielokuvia ja minua oli alkanut kiehtoa ajatus tavata sumuisilla vuorilla elävä vanha mestari, joka ottaisi minut oppilaakseen ja opettaisi minulle suuria elämänviisauksia. Jos olisin tiennyt, mihin päähänpistoni johtaa, olisin miettinyt hieman pidempään."

Kun suomalainen lukiolaispoika astuu ensimmäisen kerran kiinalaisen kung-fu-koulun portista sisään, hän ei tiedä mitä odottaa. Koulun kuri osoittautuu spartalaiseksi: sängyissä ei ole patjoja, oppilaat heräävät ennen aamukuutta kovaäänisistä raikuviin kommunistisiin lauluihin ja sääntöjen rikkomisesta rangaistaan "käärmeen pään katkaisulla" eli kepiniskuilla. Kaikesta huolimatta - tai juuri siksi - Joonas Tolvanen tuntee olevansa oikeassa paikassa.

Soturimunkin oppipoika kuvaa mukaansatempaavasti Tolvasen vaiheita eri kung-fu-kouluissa sekä kulttuurien yhteentörmäyksiä vastakohtaisuuksien maassa. Kiinan-matkoillaan hän muun muassa ihastuu paikalliseen naiseen, joutuu ottelemaan tuhatpäisen yleisön hurratessa, puraisee vastustajan kiveksiä itsepuolustukseksi, saa ikuisen porttikiellon kylpylään ja viettää yön paikallisessa putkassa.

Atena Kustannus Oy 1. painos

Soturimunkin oppipoika: Aikani kung-fu-temppelissä