Siivoojan käsikirja ja muita kertomuksia

Siivoojan käsikirja on kokoelma yhdysvaltalaisen Lucia Berlinin parhaita lyhyitä kertomuksia. Berlin oli jo eläessään pienen piirin arvostama mestari vaikka jäikin suurelle yleisölle tuntemattomaksi. Yhdysvalloissa 2015 postuumisti julkaistu kokoelma sai kuitenkin sekä kriitikoilta että lukijoilta hurmioituneen vastaanoton ja nosti Berlinin koko lukevan yleisön tietoisuuteen. Berlinin säkenöivän yksinkertaiset mutta monitasasoiset ja melankoliset ja mustan huumorin sävyttämät tekstit ovat hienovaraisia ja oivaltavia kuvauksia amerikkalaisesta arjesta pesuloissa, tukiasunnoissa, katkaisuhoidossa, katolisessa koulussa, hienostokodeissa ja kaduilla.

Lucia Berlin (1936–2004) oli yhdysvaltalainen kirjailija, kirjallisuuden opettaja, äiti, alkoholisti, yksinhuoltaja ja sisukas nainen. Berlin ammensi kertomuksiinsa omasta lapsuudestaan Yhdysvaltojen kaivoskaupungeissa, yltäkylläisistä teinivuosistaan Chilen Santiagossa, kolmesta epäonnistuneesta avioliitostaan, elämänmittaisesta kamppailustaan alkoholismin kanssa sekä Berkeleyssä, New Mexicossa ja Meksikossa viettämistään vuosista ja niistä monista työpaikoista, joilla hän elätti itsensä ja neljä poikaansa.

1990-luvulla Berlin sai vierailevan kirjailijan pestin Coloradon Boulderin yliopistossa ja pian opiskelijoiden rakastama kirjailja ylennettiin apulaisprofessoriksi. Berlin kuoli Kaliforniassa, Marina del Reyssä 2004.

Novellit: A manual for cleaning women: selected stories; Angelin pesula; Tohtori H. A. Moynihan; Tähtiä ja pyhimyksiä; Siivoojan käsikirja; Oma jockeyni; El Tim; Riippuu näkökulmasta; Ensi kertaa katkolla; Aavesärkyä; Tiikerinpuremia; Ensiapupolin päiväkirja 1977; Kadonnutta aikaa; Carpe diem; Toda luna, toda año; Hyvät ja pahat; Melina; Hyvät ystävät; Kaikki karkaa käsistä; Sähköauto, El Paso; Sex appeal; Teinipunkkari; Askel; Kulkukoirat; Suru; Helmililjat

Aula & Co 1. painos
FIN EISBN: 9789527190913