Rikki revitty maa: Suomen sisällissodan kokemukset ja perintö

Vuonna 1918 Suomi raastettiin kahtia väkivaltaisesti. Sisällissota jakoi kansakunnan ja jätti syvät haavat sen muistiin. Oliko sota vapaustaisto itsenäisyyden takaamiseksi vai kansan hätähuuto sorron alla? Vai tulisiko sitä tarkastella osana ensimmäistä maailmansotaa? Rikki revitty maa -teoksessa Suomen sisällissodan syitä, tapahtumia ja seurauksia käydään läpi yli sadan vuoden aikajänteellä. Teos tarkastelee laajalti niin sotaan johtaneita ja siihen liittyneitä tapahtumia kuin ajan yhteiskunnallista ilmapiiriäkin. Esille pääsevät myös aiemmin vähemmälle huomiolle jääneet naisten ja lasten kokemukset. Sisällissota ja sen yhteydessä käydyt heimosodat vaikuttivat huomattavasti käsityksiin suomalaisuudesta. Vuosikymmenten kuluessa sotaa onkin muisteltu monin tavoin ja sisällissodan tragediasta on tullut osa kansakuntaa yhdistävää – vaikkei aina yhtenäistä – suurta tarinaa. Kirjoittajina on Suomen sisällissodan tuntijoiden kärkinimiä, kuten Pertti Haapala, Juha Siltala ja Marko Tikka.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.