Pysy liikkuvana : tuki- ja liikuntaelimistön itsehoito-opas

Kaikkiin tulesairauksiin ja vaivoihin sopii jokin liikuntamuoto, oikein räätälöitynä. Asiantuntija opastaa! Liikkuva elämä supistuu. Staattiset työasennot kuormittavat yksipuolisesti. Vapaa-aikaakin vietetään istuen. Ei siis ihme, jos selkävaivat ovat suomalaisten suurin sairauspoissaolon syy. Jotakin olisi tehtävä… Ja paljon pystytään tekemäänkin! Tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaivaavat joka viidettä työikäistä ja useampaa kuin joka kolmatta eläkeläistä. Yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelinten eli tule-sairaus. Työikäisille tyypillisiä tule-ongelmia ovat lanneselkäsairaudet, niskahartiaoireyhtymä ja nivelrikko. Iäkkäillä ihmisillä yleisiä ovat polven ja lonkan nivelrikko, osteoporoosi ja osteoporoottiset murtumat. Tuki- ja liikuntaelimistö koostuu luista, nivelistä, nivelsiteistä, jänteistä ja lihaksista. Ne kaikki vaativat päivittäistä käyttöä ja ovat terveytemme perusta. Kipu kertoo, jos kaikki ei ole kunnossa. Useiden tule-sairauksien syntyyn ja etenemiseen voi vaikuttaa itse, vähentämällä riskitekijöitä ja tervehdyttämällä elintapoja. Tule-oireiden kroonistumisen ehkäisemiseksi kannattaa niihin puuttua mahdollisimman varhain. Itsehoitoohjeista on silloin suurta apua. Pysy liikkuvana -kirjan opastuksella voi jokainen muuttaa elintapojaan omatoimisesti terveempään suuntaan, ja varmistaa tuki- ja liikuntaelimistönsä toimintakyky läpi elämän. Tämä kirja antaa tietoa niistä monista keinoista, mitä meillä itsellämme on käytettävissä. Arkiliikunta oikein tehtynä vie jo pitkälle. On helpompaa ja järkevämpää ehkäistä ennalta – eikä koskaan ole liian myöhästä kuntoilla ja kuntouttaa.

Docendo 1. painos

Pysy liikkuvana : tuki- ja liikuntaelimistön itsehoito-opas