Propagandaa Itä-Karjalaan: Heimokansan suomalaistajat 1941-1944

Innostusta, huimia lupauksia, alistamista ja pakkotoimia

Suomi miehitti Itä-Karjalan syksyllä 1941. "Orjuutetun Karjalan maan" asukkaista alettiin heti kasvattaa kunnon kantasuomalaisia valistustoiminnaksi kutsutulla propagandalla.

Suomalaiset miehittäjät perustivat Itä-Karjalaan kymmeniä kouluja, lukuisia kyläkirjastoja ja opintokerhoja. Kahden kirkkokunnan papit kastoivat kilpaa karjalaislapsia, sanomalehti Vapaa Karjala vakuutti että elämä Suomessa oli kaikin tavoin rikkaampaa ja onnellisempaa, ja paikalliset valistusupseerit kiersivät pitäjiä toistamassa vapautuksen ilosanomaa. Onnesta osansa saadakseen itäkarjalaisten tulisi vain suostua alueen suomalaistamiseen.

Itä-Karjalan kansa ei lupauksista vakuuttunut, varsinkaan kun heitä ei aina kohdeltu täysivaltaisina ihmisinä.

Kirja tuo esiin Suomen sotilashallinnon varjoon jääneet toimet Suur-Suomi-ideologian kyllästäminä vuosina, ja kertoo myös valistajien omista, tähän asti vaietuista kokemuksista.

FT Helena Pilke on tietokirjailija ja propagandan sekä sensuurin tutkimukseen erikoistunut historiantutkija.

SKS Kirjat 1. painos

Propagandaa Itä-Karjalaan