Päästä meidät pelosta. Hengellinen väkivalta uskonnollisissa yhteisöissä

Aila Ruohon esikoistietokirja Päästä meidät pelosta pureutuu hengellisen väkivallan ydinkysymyksiin: Milloin hengellisyys muuttuu epäterveeksi? Kuinka suuren vallan uskonnollinen yhteisö voi saada ja miksi ihmiset alistuvat sääntöihin? Miten erottaa terveen ja epäterveen uskonnollisuuden? Voiko joku olla hengellisen väkivallan uhri ymmärtämättä sitä itse? Ja ennen kaikkea löytyykö keinoja päästä irti ahdistavasta uskonyhteisöstä?

Epäterve uskonto saattaa olla haitallista mielelle, kukkarolle ja terveydelle. Kielletyt asiat vaihtelevat ryhmästä toiseen. Joku seurakunta kieltää tupakoinnin, toinen alkoholin käytön, kolmas kummatkin ja pitää myös kahvin ja teen nauttimista vääränä. Laki kieltää lasten ruumiillisen kurittamisen, siitä huolimatta jotkut yhteisöt pitävät fyysistä väkivaltaa raamatullisesti hyväksyttävänä. Syntiä voi olla niin parta kuin parrattomuuskin. Tuomitseeko Raamattu kainalokarvojen ajajan tai hiuksiaan värjäävän? Voidaanko Raamatulla perustella laihuusvaatimuksia, alistumista kenen tahansa miespuolisen seurakunnan jäsenen suudeltavaksi ja kosketeltavaksi? Missä menee seksuaalisen hyväksikäytön raja ja viedäänkö yhteisöjen rajojen sisällä tapahtuvat rikokset viranomaisten tutkittaviksi?

Kirjaan on haastateltu 23 henkilöä yhdeksästä eri uskonnollisesta yhteisöstä. He kertovat omakohtaisista kokemuksistaan epäterveen uskonnollisuuden vaikutuksessa. Heistä 21 oli päässyt vapaaksi ahdistavasta yhteisöstään, osa oli menettänyt prosessissa useita läheisiä ihmissuhteitaan. Kaikki kokivat irtautumisen myönteisenä ja helpottavana.

Päästä meidät pelosta on ilmestynyt painettuna vuonna 2013 Kustannusosakeyhtiö Nemon julkaisemana. Teologi Aila Ruoho on kirjoittanut neljä hengellisen väkivallan aihepiiriin liittyvää kirjaa, joista Vuokko Ilolan kanssa kirjoitettu Usko, toivo ja raskaus oli Tieto-Finlandia ehdokkaana vuonna 2014.

Päästä meidät pelosta kirjasta sanottua: http://arotron.fi/paasta-meidat-pelosta/

E-painos Oy 1. painos
FIN EISBN: 9789529419005