Pää edellä. Näin tuet lapsesi aivojen kehitystä

Miten ihmeessä vauvasta luotsataan onnellinen aikuinen?

Pitääkö vauvalle soittaa Mozartia ja ostaa kalliita leluja, jotta hänestä kasvaa älykäs? Entä tuhoavatko tietokonepelit taaperoni aivot? Mitä voin tehdä, että hiekkalaatikon kauhusta kasvaisi reilu kaveri? Joko pilasin kaiken, kun en jaksanut leikkiä ja raivostuin ruokakaupassa?

Elämän suurin onni ja huoli tulevat usein samassa käärössä. Vastuu voi yllättää: kuin olisi tullut valituksi maailman tärkeimpään tehtävään ilman koulutusta saati kokemusta. Netti, ystävät ja suku neuvovat, mutta usein ristiin. Paras neuvoja on lapsi itse - aivan omana yksilönään. Siksi hämmennystä lievittää myös aivojen kehityksen ymmärtäminen. Se on geenejä ja ympäristöä, temperamenttia ja kasvatusta, leikkiä ja syliä.

Tiina Hutun ja Kirsi Heikkisen kirjoittama Pää edellä kuvaa aivotutkimustietoon nojautuen, mitä pienessä päässä on milloinkin meneillään. Se kertoo, mitä voit tehdä, jotta lapsen kasvu olisi suotuisaa ja mistä on ihan turha olla huolissaan. Kirjasta selviää myös se, että vanhemmaksi tuleminen muuttaa aivoja - onneksi yleensä parempaan suuntaan. Kasvatus on niin lapsen kuin vanhemman kasvua. Tämä ensimmäinen suomalainen yleistajuinen kirja aivojen kehityksestä ja sen tukemisesta on tarkoitettu paitsi vanhemmille ja tuleville vanhemmille myös muille lapsen tärkeille ihmisille ja kasvattajille.

Tiina Huttu on aivojen kehitystä tutkinut neurotieteen lisensiaatti, tiedetoimittaja ja kahden pojan äiti. Kirsi Heikkinen on kahden tyttären äiti ja tiedetoimittaja, jonka erityisala on aivotutkimus. Koulutukseltaan hän on YTM ja työskennellyt myös toimitussihteerinä.

WSOY 1. painos

Pää edellä. Näin tuet lapsesi aivojen kehitystä